T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURDUR / MERKEZ - Mehmetçik Ortaokulu

Nasıl Ders Çalışmalıyım?

Bilgilendirme yazısını okuduktan sonra aşağıda yer alan kontrol anketini doldurunuz. Anketteki sorulardan çalışma alışkanlıklarınızı nasıl düzenleyebileceğinize dair ipuçlarını rahatlıkla yakalayacağınıza inanıyoruz. Eğer çalışma alışkanlıklarınızı yeterince iyileştirdiğinizi düşünüyorsanız anketi tekrar doldurabilirsiniz. Evet cevabı ne kadar çok ise ideale yakın performansınız o kadar yüksek demektir. Sevgiler, iyi çalışmalar.

-Mehmetçik Ortoakulu Rehberlik Servisi

 

 Verimli Çalışma Kontrol Listesi: meb_iys_dosyalar/15/01/751157/dosyalar/2023_09/19142536_verimli-calisma-kontrol-listesi.pdf

 

 

Çok sayıda öğrenci ders çalışma ile ilgili yakınmalarını ve sorunlarını sık sık dile getirir. Bunlardan bir kısmı ders çalışmaya başlamakta güçlük çektiğinden,bir kısmı çalışmayı sürdüremediğinden,bir kısmı da çalıştığı halde başarılı olamadığından şikayetçidir.

Öğrencilerin ders çalışma konusundaki sorunları başlıca şu nedenlerden kaynaklanmaktadır:

•Öğrencilerin,küçük yaştan itibaren çalışma alışkanlığını edinmemiş olması, 

•Yanlış çalışma alışkanlığı,

•Temel bilgi eksikliğinden dolayı dersleri anlayamama,

•Ailevi sorunlar,

 

Öğrenciler arasında en yaygın olan neden "Yanlış Çalışma Alışkanlıkları" dır.

 

Yanlış Çalışma Alışkanlıkları genellikle şunlardır:

•Amaçsız çalışma,

•Plansız ve programsız çalışma,

•Evin değişik yerlerinde çalışma,

•Yatarak,uzanarak çalışma,

•Kaynaklardan yararlanmama,

•Derslerden korkma,anlayamadığı dersi bırakma,

•Dersle ilgili ön yargılar.

Sevgili öğrenciler, ders çalışma konusunda sorunlarınız varsa öncelikle yukarda sıraladığımız yanlış çalışma alışkanlıkları'nı inceleyip ,hangisinin ya da hangilerinin  sizde olup olmadığını düşünün. Eğer yanlış çalışma alışkanlıklarına sahipseniz, ders çalışma konusundaki sorunlarınız büyük ölçüde bundan kaynaklanmaktadır.

Unutmayın ki yanlış çalışma alışkanlıklarınızın farkında iseniz,sorunlarınızı %50 çözümlemişsiniz.

Bu durumda ilk yapacağınız şey aşağıda ele alacağımız doğru ve verimli ders çalışma konusundaki önerilerimizi dikkatle okumak ve eksiksiz uygulamaktır. Göreceksiniz ki ,önerilerimizi eksiksiz uygulamaya başladıktan bir süre  sonra sorunlarınız azalmaya başlayacaktır.

 

YAPABİLECEĞİNİZ ŞEYLERİ YAPMAYA BAŞLARSAK 

KENDİMİZİ HAYRETLER İÇİNDE BIRAKACAK SONUÇLAR ALIRIZ

 

VERİMLİ ÇALIŞMA  NEDİR?

           Çalışmanın verimli olması sizin masa başına geçirdiğiniz sürenin uzunluğu değil  o alışmanın sizin için ne kadar etkili olduğuna bağlıdır. Verimli çalışma amaç doğrultusunda zamanı planlı ve programlı kullanmaktır. Bunun için de okul,dershane, arkadaşlık, spor,yemek,uyku vb. gibi etkinliklerin dışında kalan zaman ders çalışmak için ayrılır ve belli bir plan ve programa bağlanır.

           Verimli ders çalışma sadece ders çalışmak için zaman ayırarak diğer etkinlikleri göz ardı etmek değildir. Aksine belli bir plan ve program dahilinde çalışmanız,size hem ders çalışmanız hem de diğer etkinlikleriniz için zaman ayırdığından hayattan daha çok zevk almaya yardımcı olur.

DOĞRU ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI

Amacınızı Belirleyin

           Amacınız açık seçik belirlememiş bir kişi dümeni olmayan bir gemiye benzer. Gemi sürekli yol alır,içindekiler çalıştıklarını zanneder,ancak geminin akıbeti şansa ve kadere kalmıştır. Böyle bir gemi kayalara çarparak parçalanacağı gibi hiç ilgisiz bir limana da gidebilir."

 

Önce Ne istediğinizi Belirleyin

         Başarılı olmak, kendini tanımak, inanmak  verimli çalışmak ile mümkündür. Hayattan ne istediğiniz;  hedefler, öncelikler ve idealler kazandırır.

          Öğrenmek amacı ile yapılan her işin kendine özgü bir "amacı"vardır. Amaçsız çalışma olmaz. Bilinçli çalışma ,çalışmanın ne amaçla yapıldığının öğrenci tarafından açık seçik bilinmesini gerektirir. Yaptığı işin amacını bilmek,öğrencinin bu işi benimseyip,ona sahip olmasına ve iş için kendini güdülemesine yardımcı olur.

 

GİDECEĞİ  LİMANI  BİLMEYENE, HİÇBİR  RÜZGARDAN  HAYIR GELMEZ

                

      GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMI

 

1.O gün öğrenilen konuların tekrarı ve test çözümü

2.Ödevlerin tamamlanması

3.Bir gün sonra işlenecek konuların ön hazırlığını içermelidir.

 

 

Öyleyse Program

•Zamanı etkin şekilde kullanmanızı ,

•Neyi ,nerede başlayacağınıza karar vermenizi,

•Bilgilerinizi ne kadar özümsediğinizi görmenizi,

•Ne zaman dinlenip ne zaman çalışacağınıza karar vermenizi,

•Geleceğinize bir adım daha yaklaşmanızı kolaylaştıran çok önemli bir araçtır

 

PLANLI ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞI

   

       Her işte daha rahat zaman ayırmanızı  ve yapmak istediğiniz şeyleri daha huzurlu yapmanızı sağlar.  Hangi dersi çalışacağınıza karar vermemekten dolayı zaman kaybetmenizi ,bir dersi bırakıp diğerine geçmenizi önler. Her derse yeterince zaman ayırmanın ve çalışmanın verdiği bir güven sağlar. Günü gününe çalışmak, sınav öncesi çalışma süresini kısaltır, sınav paniğini önler ve çalışma verimini yükseltir.Öğrenilecek konunun kısa bir zamana sıkıştırılması yerine ,uzun zaman yayılarak daha kalıcı ve etkili olmasını sağlar.Anne babanız ile aranızda ders çalışma konusunda çıkabilecek anlaşmazlıkları önler.

         Bilinçli bir plan yapmanız,derse kendinizi daha kolay vermenizi sağlar.

                   Plan Yaparken  Nelere Dikkat Etmeniz Gerekir

         Derslerin planını dengeli olarak yapın. Belli derslere ağırlık vererek, çalışılması gereken diğer dersleri ihmal etmeyin.

 

ÇALIŞMA ORTAMINIZ NASIL OLMALI ?

Çalışma ortamınızın sizin veriminizi yükseltecek bir biçimde düzenlenmiş olması o çalışmadan daha fazla doyum almanızı sağlayacaktır. Çalışmanızı mutlaka çalışma odanızda eğer çalışma odanız yoksa mutlaka sürekli çalıştığınız bir çalışma köşenizde yapmalısınız. Çalışmanızı mutlaka çalışma masanızda ve sandalyede oturarak yapmalısınız. 

Masanızın düzenli olmasına özen göstermelisiniz. Masanızın üzerinde sadece çalıştığınız dersle ilgili materyal bulunmalı ,gereksiz şeyler kaldırılmalıdır. Odanız temiz havadar olmalı, sık sık havalandırılmalı ve düzenli olmalı. Dersler için aradığınız materyalleri kolaylıkla bulabileceğiniz bir şekilde düzenlenmeli. Çalışma odanızda ders çalışırken dikkatinizi dağıtabilecek posterler,afişler, müzik, resim vb. dikkat dağıtıcı işitsel ve görsel uyarıcılar bulunmamalı. Odanız mümkün olduğunca sade ve düzenli olmalı. Çalışma odanız yeterince sıcak ve soğuk olmalı, iyi aydınlatılmalı, ışık gözlerinizi yormamalı. Çalışmanızda yeterince verim alabilmek için dengeli ve düzenli beslenmeli, özellikle sabah kahvaltınızı düzenli ve yeterli kaloriyi alacak şekilde yapmalısınız. Uykunuzun düzenine dikkat etmeli 7-8 saatlik uykunuzu almalısınız.

 

ÇALIŞMA ODANIZ YOKSA ?

 

Çalışma ortamında aile bireyleri ile birlikte olma zorunluluğunuz varsa onlardan sessiz olmalarını istemelisiniz (televizyon, radyoyu açmamak, yüksek sesle konuşmamak gibi) ya da siz bu ortamda çalışmaya kendinizi alıştırmalısınız.

 

 

DİNLEYEREK ÖĞRENME 

Bazı öğrenciler dersi dinleyerek daha kolay öğrendiklerini söylerler. İyi bir dinleyici olma başarıda önemli rol oynar. Dinleyerek dersin iyi anlaşılabilmesi için; öğrencinin o günkü konuya önceden hazırlık yapması şarttır.  Hiç olmazsa konu ile ilgili temel kavramlara yabancılık çekmemesi gerekir. Ayrıca ön hazırlık yaparken konunun ana hatları neler? Konu ile ilgili hangi terimleri öğrenmeliyim? Konunun ana fikri nedir? Konudan hangi fikri çıkabilir. Bunları kendi kendinize sormalısınız. Derste öğretmeninize sorulmak üzere soru çıkartmalısınız. Öğretmeninizi ders dinlerken dikkatle onu takip etmeye ilginizin başka yerlere kaymasını önlemeye çalışmalısınız.

Bir konuda anlatılanları not alma  size yardımcı olacak ilginizin dağılmasını önleyecektir. Not tutarken konunun ana fikrini yarı fikirlerini sizin düşündüklerinizle karşılaştırarak bulmaya çalışın. Öğretmeninizin vurgu yaparak , tekrar ederek , önemli diyerek anlattığı şeylerin altını çizerek diğer notlarınızdan ayırmaya çalışın. Öğretmeninize konu anlatırken önceden çıkardığınız o bölümle alakalı soruları sorun. Bu hem sizin hem de arkadaşlarınızın dersi anlamalarını kolaylaştıracaktır. 

Not tutmanız dinlediğiniz şeyleri aklınızda kalmasını sağlar. Derste dikkatinizin dağılmasını önler; öğretmene dersle ilgili olduğunuz mesajını verir.

 

OKUYARAK ÖĞRENME

Dinleyerek öğrenmenin yanında okuyarak öğrenme de önemli bir hazırlanma metodudur. Bir dersi veya kitabı okumaya başlamadan önce önsözünü konu ise özetini okuyarak işe başlayın. Önsözde veya özette konunun tamamının ana fikri genellikle belirtilmiş olacağından bölümleri ana fikre göre değerlendirme fırsatı bulursunuz. Okuyacağınız konunun ana başlıklarını gözden geçirin böylece konunun bölümleri hakkında genel bilgi sahibi olabilirsiniz. Daha sonra bölümleri sırayla okumaya başlayın. Okuduğunuz bölümde ana fikirler olabilecek olan kısımların altını çizin veya not alın. O bölümün vermek istediği tema nedir ? Kendi kendinize sorun ve bulmaya çalışın. Bazı bölümlerin altını çizme kitabı bir daha okumak istediğinizde tamamını okuyarak vakit kaybetmenizi engelliyeceği için faydalıdır. Not tutma hem okuyarak hem de dinleyerek öğrenmede oldukça önemlidir. Bu okurken veya dinlerken dikkatinizin dağılmasını önleyecektir. Konuya konsantre olmanızı sağlayacaktır. Öğrenilen konunun aklınızda kalması kolaylaşır. Vurgulanan kısımları defterinize farklı renkli kalemlerle yazarak , yıldız koyarak altını çizerek belirtiniz. 

 

ÖĞRENME ORANIMIZI YÜKSELTMEK VE UNUTMANIN ÖNÜNE GEÇMEK İÇİN;

 

Sadece derste dinlersek%20

Önceden hazırlık yapıp dersi dinlersek%40

Dersten sonra soru çözüp,uygulama yaparsak%60

Tüm bunları yapıp, bir başkasına anlatırsak%80

Düzenli tekrar ve özet çıkartırsak%90

Öğrenme gerçekleştirebiliriz.

 

 

TEKRAR ETME ve UNUTKANLIK

 

Öğrendiklerinizin yarıya yakın kısmı 24 saat içinde unutulmaktadır. Dörtte üçe yakın kısmı ise 48 saatte hafızamızdan çıkmaktadır. Süre uzadıkça öğrendiklerimizin tamamına yakınını unuturuz.

Tekrar edilmeyen bilgi ile öğrenilmemiş bilgi arasında pek fark yoktur. Tekrarlar mümkün mertebe fazla aralık verilmeden yapılmalıdır. Konu dilimlere ayrılmalı ( 30 dk) o dilim bittiğinde 10-15 dk lık bir tekrar hemen vakit geçirmeden yapılmalıdır. Konunun yerleşmesi isteniyorsa bir gün sonra yeniden tekrar edilmelidir. Bu tekrar birkaç dakikalık bir sürede bitecek şekilde olabilir. 3. Tekrar etme işlemi bir hafta on gün içinde işlemleri sizin an fazla yarım saatinizi alır. Ancak birkaç saatte hazırladığınız çalışmalarınızın boşa gitmesinin önlenmesi tekrar etmek için ayıracağınız bu yarım saate bağlıdır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.09.2023 - Güncelleme: 20.09.2023 12:59 - Görüntülenme: 52
Kaynak: https://hasortaokul.meb.k12.tr/icerikler/verimliderscalismateknikleri_3971351.html
  Beğen | 0  kişi beğendi